söndag 6 november 2011

Jämlikhet ur ett djurs perspektiv!
Då jag tagit hand om många vanvårdade, misskötta och till och med misshandlade djur har den resan varit mycket lärorik. Djur är lika mycket individer som vi människor, alla är olika och måste därmed behandlas olika. Uttryck som "behandla andra som du själv vill bli behandlad" har jag fårr omvärdera till "Behandla djuret som just den individen vill bli behandlad". Att våga lyssna på djuret och vara lyhörd för vad det vill säga har gett fantastiska resultat. Vad de flesta djur vill säga dig är: Behandla mig med kärleksfull respekt så får du tusenfallt tillbaka, var en rättvis ledare annars kan jag inte lita på dig, ge mig inte dubbla signaler för då förstår jag inte, ge mig tid för att förstå dina instruktioner och ge mig beröm från ditt hjärta när jag förstår. Bestraffa mig aldrig, det kan vara du som varit otydlig och det är du som har ansvaret för att jag ska förstå dig inte tvärtom. All bestraffning gör mig bara misstänksam och du kan förstöra det du under år byggt upp på någon sekund.
Tänk om allt detta var lika okomplicerat och naturligt  i människans värld som det är för djuren!

3 kommentarer: